PR/Partners – att tjäna pengar på sin blogg

Det här med att tjäna pengar på sin blogg anses i bland kontroversiellt och det är ingen hemlighet att flera av de stora bloggerskorna/bloggarna helt eller delvis livnär sig på sina bloggar. Själv har jag inte en av de mest välbesökta bloggarna om man jämför med de riktigt stora bloggarna men. jag har mina stadiga 1500-2000 besökare per dagJag jobbar ganska hårt med att optimera min blogg och mina inlägg med hjälp av SEO och taggning av mina inlägg och ser i statistiken att jag som regel får med mina inlägg på Googles förstasida på sökträffarna, vilket ju självklart är kul. Och bra i sammanhanget om man nu ska göra PR eller reklam.

Ja, och nu får jag titt som tätt förfrågningar om samarbeten med olika aktörer. Det har fått mig att fundera över hur jag ska göra och kommit fram till att jag bara ska samarbeta med varumärken (för det är oftast det det är tal om) som jag gillar eller kan känna en personlig koppling till. Allt annat vore väl att hora? Jag är inte helt ny i bloggvärlden utan har skrivit denna blogg sedan 2001 och har hittat ett sätt att skilja på vad som är PR och reklam. Så här tänker jag:

PR är när jag helt självpåtaget tipsar om en produkt eller ett varumärke. Det kan vara doftljus eller världens bästa frisör. Dessa inlägg är aldrig i samarbete med någon utan de skriver jag för att jag gillar ett varumärke eller är supernöjd med en tjänst. Likväl som att jag skriver om saker jag är missnöjd med menar jag. PR-samarbeten kan handla om att man som bloggare får saker gratis att testa eller blir bjudna på olika event helt utan motkrav. Gillar man produkten eller eventet kan man välja att skriva om den/det eller inte. Det krävs aldrig någon motprestation från PR-bolagen.

Reklam ser jag som de fall där jag får erbjudande om att skriva ett inlägg om en produkt eller tjänst. Det som samarbetet går ut på då är att bära fram varummärket/produkten i ett redaktionellt sammanhang med djuplänkar (hos företaget i fråga) och att föra ut produkten i sökindexeringarna. Det handlar om sponsrade länkar då alla ingående länkar är bra för alla typer av siter. Det gör att rankningen i sökmotorerna ökar. I dessa fall skulle jag inte kunna skriva om någon produkt som jag inte direkt känner att jag kan rekommendera eller stå bakom på annat sätt. Här förekommer det heller inte instruktioner om att man måste beskriva produkten i positiva ordalag, men det är underförstått. Ersättning utgår som regel eller så får man produkter från företaget.

För min del tycker jag att det vore osnyggt att inte vara ärlig med vilka inlägg som är i samarbete med ett varumärke och skriver därför alltid det tydligt i inlägget så att ni tydligt ser att det egentligen är en annons det är tal om, om än en redaktionell sådan.

Ska man hålla sig till Marknadsföringslagen (vilket man ju ska) så säger den så här:

9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Källa: Marknadsföringslagen.

Love & Respect